آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی

ساخت وبلاگ

افراد حاضر در یک جامعه همواره به دنبال افزایش ثروت خود هستند و در این راستا به دنبال بررسی فرصت‌های پیش رو بوده با از این طریق بتوانند خود را از کاهش ارزش پول ایمن کنند و بتوانند رفاه و آسایش اقتصادی خود را افزایش دهند. در تمامی جوامع، بورس به عنوان یک ابزار مفید و جذاب در جهت نیل به هدف فوق است. در ایران نیز این موضوع صادق بوده و به تدریج افراد حاضر در جامعه به اهمیت این موضوع بیش‌ازپیش پی می‌برند. در این مقاله به شما مطالبی را درباره حضور در آن و نحوه خرید سهام در بورس تهران ارائه خواهیم داد.

★ نکاتی مهم پیش از اقدام به خرید سهام

اولین و مهم‌ترین اصل سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار توجه به این موضوع است که بدون شناخت هرگز نباید به معامله بپردازید. در واقع شما بایستی بدانید که در بازار بورس سهام بر اساس عرضه و تقاضا مورد معامله قرار می‌گیرند. هم‌چنین در تاریخ تهیه این مقاله حدود ۶۰۰ شرکت در بازار بورس مورد معامله قرار می‌گیرد و یا به دلایل قانونی در بازار بورس پذیرفته شده‌اند. برای داشتن یک معامله موفق بایستی بر اساس تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به بررسی وضعیت شرکت پرداخته و ارزیابی کنید که آیا این سهم در قیمت فعلی خود ارزش خرید دارد؟ در واقع در تحلیل بنیادی با توجه به صورت‌های مالی و آمار و ارقامی که یک شرکت در سامانه کدال منتشر می‌کند و هم‌چنین اخبار و حواشی پیرامون شرکت و صنعت فعال در آن ارزش ذاتی سهم را محاسبه کرده و با قیمت روز( به اصطلاح قیمت تابلوی سهم) مقایسه می‌کنیم. چنانچه قیمت روز سهم کمتر از ارزش ذاتی محاسبه شده بود اقدام به خرید سهام می‌کنیم. اما در تحلیل تکنیکال بدون توجه به آمار و ارقام منتشرشده و صرفاً با توجه به رفتار قیمتی سهم که در قالب نمودار نمایش داده می‌شود به پیش‌بینی قیمت آتی سهام می‌پردازیم. لازم به ذکر است که مرجع اصلی داده‌های شرکت‌های بورسی سایت www.tsetmc.com است که روزانه تمامی معامله گران حداقل یکبار به آن مراجعه می‌کنند. هم‌چنین معاملات سهام در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۲:۳۰ است. البته اطلاعات ابتدایی بسیاری وجود دارد که به تدریج شما با این موارد آشنا خواهید شد. حال که با یکسری از نکات ابتدایی آشنا شدید به این موضوع می‌پردازیم که برای خرید و فروش سهام چه اقداماتی را باید انجام دهید.

★ خرید سهام در بورس تهران

اگر شما عزم خود را جزم کرده‌اید تا وارد عرصه معاملات بازار سهام بشوید لازم است تا به کارگزاری‌های مورد تائید سازمان بورس اوراق بهادار مراجعه نمایید. در واقع همان‌طور که شما جهت افتتاح سپرده به شعب بانکی مراجعه می‌کنید چون یک نهاد تعریف‌شده از سوی قانون است به طور مشابه جهت ورود به بورس و خرید سهام می‌بایست به یکی از کارگزاری‌های مورد تائید سازمان بورس مراجعه فرمایید. شما با مراجعه به یکی از کارگزاری‌ها و تکمیل فرم‌های ثبت‌نام و هم‌چنین تکمیل ثبت‌نام خود در سامانه سجام( در مقالات پیشین به تفصیل در مورد این موارد توضیح داده‌شده است) پس از گذشت دو روز کد معاملاتی شما صادر می‌گردد و پس از آن با استفاده از حساب کارگزاری خود می‌توانید اقدام به خرید سهام موجود در بازارهای بورس و فرابورس، اوراق مشارکت منتشرشده در بورس، اوراق اجاره، اوراق تسهیلات مسکن یا همان تسه و اوراق اختیار فروش تبعی نمایید. در رابطه با اینکه به چه صورتی انتخاب بهینه‌ای در سهام انجام دهیم تا درصد بالایی در موفقیت معاملات خودمان داشته باشیم در مقاله بعدی به تفصیل در مورد آن توضیح خواهیم داد. اما در ادامه به نکاتی مهم اشاره می‌کنیم که در رابطه با معاملات خود در کارگزاری نسبت به آن واقف باشید.

★ روش‌های خرید سهام در بورس

در کل چهار شیوه جهت ارائه دستور خرید و فروش دادن توسط کارگزاری‌ها تعریف شده است که در ادامه در مورد آن‌ها توضیحاتی خواهیم داد:

✔ خرید و فروش سهام به صورت آنلاین: در این روش که رایج‌ترین شیوه معامله‌گری در حال حاضر است تمامی کارگزاران یک سیستم معاملاتی را طراحی و اجرا می‌کنند که با استفاده از آن تمامی معامله گران بدون نیاز به مراجعه حضوری و در کمترین زمان تعداد و قیمت درخواستی خود را جهت خرید یک سهم وارد می‌کنند و در کمترین زمان ممکن سفارش اجرا می‌گردد. لازم به ذکر است که جهت اخذ کد آنلاین معاملاتی و بهره‌مندی از مزایای آن بایستی دارای حداقل مدرک دیپلم بوده و در ضمن آزمونی را در زمان ثبت‌نام پاسخ دهید و در صورت احراز شرایط، کد آنلاین برای شما صادر خواهد شد. توجه فرمایید که ارزش ریالی حداقلی یک سفارش در سیستم‌های معاملاتی آنلاین یک میلیون ریال است. آموزش نحوه خرید و فروش بصورت انلاین سهام در بورس را آموزش ببینید.

✔ خرید و فروش سهام به صورت اینترنتی: در این متد به دلایل مختلف ممکن است که نتوانید در زمان معاملات بازار پشت سیستم معاملاتی خود باشید اما می‌خواهید یک سهم را در یک قیمت خاص خریداری نمایید. برای اینکه از خواسته خود عقب نیفتید سیستم درخواست اینترنتی توسط کارگزاران تعریف شده است که بر اساس آن شما در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید تعداد و قیمت مدنظر خود را در سامانه خاص این روش وارد نمایید و پس از آن کارگزار با توجه به درخواست اعلامی از سوی شما در ساعت بازار درخواست خرید سهام را وارد نموده و معامله را انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که در این حالت بایستی حداقل ارزش ریالی هر سفارش شما معادل ۵ میلیون ریال باشد و کمتر از این رقم اجرا نخواهد شد. خرید و فروش سهام به صورت اینترنتی را در این مقاله توضیح داده ایم.

✔ خرید و فروش سهام با حضور در کارگزاری های بورس: در صورتی که شما به هر دلیلی ( من‌جمله نداشتن مدرک تحصیلی دیپلم) نمی‌توانید از سامانه معاملات آنلاین استفاده نمایید طبق قانون می‌بایستی به‌صورت حضوری فرم درخواست خرید سهام را به‌طور دقیق پر نموده و پس از آن با واریز مبلغ خرید سهام به حساب کارگزاری خرید شما انجام خواهد گرفت. فرم خرید سهام را می‌توانید در شکل زیر مشاهده بفرمایید:

نحوه خرید سهام در بورس تهران

در رابطه با فرم فوق ذکر این نکته ضروری است که بایستی تمامی اطلاعات مربوط به قسمت کارگزار، سرمایه‌گذار و اطلاعات خرید سهام موردنظر به‌طور دقیق پر گردد و درنهایت به امضای سرمایه‌گذار و نماینده کارگزاری برسد. یکی از نکاتی که حتماً بایستی به آن توجه فرمایید این موضوع است که نوع سفارش را به طور دقیق وارد نمایید. مثلاً اگر می‌خواهید سفارش شما تا پایان آن روز باقی بماند از سفارش روز استفاده نمایید و یا اگر می‌خواهید در یک قیمت خاص سفارش شما تا چندین روز باقی بماند از عبارت معتبر تا لغو استفاده نمایید و ... .

✔ خرید و فروش سهام به صورت تلفنی: در روش درخواست تلفنی شما به هر دلیلی امکان استفاده از سامانه حساب آنلاین را ندارید و در این حالت شما می‌توانید سهام مدنظر خودتان را در قیمت مدنظر خود از طریق تماس تلفنی به کارگزار خود اعلام نموده و کارگزار در حساب شما سهام مدنظرتان را خریداری بنماید. لازم به ذکر است که در این حالت مشابه حالت‌های پیشین حتماً بایستی در حساب خود موجودی ریالی لازم را داشته باشید و کارگزاری تنها به جای شما معامله در قیمت مدنظر شما را انجام می‌دهد.

★ حداقل مبلغ خرید سهام چه میزان می‌باشد

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر گردید حداقل سرمایه گذاری در بورس در سامانه معاملات آنلاین مبلغ یک میلیون ریال است درحالی‌که جهت انجام سفارش حضوری این مبلغ به ۵۰۰ هزار ریال کاهش پیدا می‌کند و جهت انجام سفارش اینترنتی برای هر نوبت سفارش حداقل ارزش تعریف شده ۵ میلیون ریال تعریف ‌شده است و کمتر از سطوح فوق امکان خرید برای شما فراهم نخواهد شد.

مؤلف: احمد لحیم گرزاده

آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی...
ما را در سایت آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی دنبال می کنید

برچسب : مطالب آموزشی در زمینه مدیریت و بازاریابی و استراتژی,بازاریابی,استراتژی,رهبری,توسعه فردی, نویسنده : محدثه khanesarmaye بازدید : 240 تاريخ : شنبه 8 آذر 1399 ساعت: 22:39